De toekomst,30 x 28 cm, tekening |
Bernard Verhoeven (Nijmegen, 1960)
beoefent een klassieke tekentechniek: eerst wordt de tekening opgezet met
potlood, dan wordt er met zwarte, verdunde waterverf een monochrome
(eenkleurige) onderschildering gemaakt waarin de lichte en donkere partijen
aangegeven worden. Tot slot wordt met waterverf kleur toegevoegd en met
Oost-Indische inkt meer contrast en accenten aangebracht.Niet alleen de techniek, ook de voorstellingen doen op het eerste gezicht aan alsof ze uit vroeger tijden stammen. We zien bijvoorbeeld huizen in negentiende-eeuwse neostijlen, oude kerkinterieurs en moeilijk te dateren huiskamers. Binnen deze rijk gedetailleerde omgevingen zijn personen te zien in bijvoorbeeld geplooide gewaden, met hoge koopmanshoeden of ridderhelmen op of omringd door halo’s. Gebouwen, kleding en attributen verwijzen naar verschillende tijden, ook naar het heden, en worden naast fantasie-elementen in hetzelfde werk gezet. Wat het allemaal precies betekent blijft raadselachtig.
‘Het gaat mij om de vrijheid van het
tekenen, het plezier daarvan. Als ik met een vooropgezet plan zou tekenen sluit
ik mezelf af. Ik laat me alleen sturen door wat er al staat en ga van daar uit
steeds verder. Het is een optelsom van gebeurtenissen die ik de vrije loop
laat.’
Inspiratiebronnen
Deze vrijheid van tekenen heeft
Verhoeven pas gevonden op het moment dat hij na het voltooien van de
kunstacademie lange tijd niet veel met kunst van doen had. Hij ging na een
gespecialiseerde opleiding aan de slag als papierrestaurator. Het niet-werken
als kunstenaar gaf hem de ruimte om ‘eindelijk vrij te kunnen tekenen’.
De tekeningen uit de 19de
en vroeg 20de eeuw, maar ook soms uit vroegere tijden, die hij uit
musea en archieven onder handen kreeg inspireerden hem, vooral de tekeningen
waar gebouwen op staan. Maar ook een droom, een schets, een vakantiefoto of een
fragment uit een film kan aanleiding zijn om aan een tekening te beginnen.
Meestal geeft een interieur of buitenzijde van een gebouw de eerste aanzet.
Verder vindt hij de balans tussen vrijheid (gewoon beginnen en doortekenen) en
de 'onvrijheid' (gemaakte keuzes dwingen je tot een bepaalde handeling binnen
de tekening) interessant aan het tekenproces.
Het Museum
voor Moderne Kunst in Arnhem presenteerde van 17 maart tot en met 13 mei 2012
een selectie tekeningen en animaties van Bernard Verhoeven.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten